Hotellrummens 100-milafärd
En logistik med 30 lastbilar i ständiga transporter tur och retur
Hotellbyggnation i Arlandastad är också intressant sett ur ett transportlogistiskt och även miljömässigt perspektiv. Till fabriken i Överkalix körs varje liten detalj och stor komponent som behövs för att bygga kompletta hotellrum med fungerande badrum. Sedan körs de 207 helt färdiga hotellmodulerna plus 23 bärande takelement till byggplatsen i Arlandastad – för att bara lyftas på och klickas fast.
Miljöfördelar
De 110 transporter som totalt genomförs över de nära 100 milen från Överkalix till Arlandastad har faktiskt en helt försumbar miljöpåverkan jämfört med alla miljöfördelar som det innebär att ha all produktion på ett ställe i en fabrik. Därför kan du med gott samvete njuta av filmen där du rent virtuellt tar plats i lastbilens förarhytt och följer med på den 100 mil långa färden längs kusten genom hela norra Sverige.
– Den första transporten med moduler till Arlanda gick 12 februari och den sista går idag torsdag 4 juni. Och när man summerar det så, ja det har gått bra. På flera sätt över förväntan faktiskt, säger Jonas Hansson, tranportplanerare på Isolamin i Överkalix.
Nära tillgång lastbilar
Att Jonas säger över förväntan beror på att de aldrig tidigare har producerat denna typ av helt färdiga hotellmoduler. Därför var det inte självklart från början hur tillgången på lämpliga lastbilar skulle se ut.
– Tillgången var betydligt bättre än förväntat. Vi har stor nytta av att vi finns här uppe i Norrbotten, med närheten till många transportberoende gruvor. I de olika transporterna till och från gruvorna används öppna lastbilar av den typ som vi också behöver till modultransporterna, säger Jonas.
Bra samarbete BDX
Isolamin har tagit hjälp av BDX för alla transporter, ett företag som i detta samarbete fungerar som en uppdragsförmedlare för anslutna lastbilsåkare.
– Samarbetet har fungerat utmärkt och vi har även haft stor hjälp av de kunniga chaufförerna. Många är vana att flytta moduler som en kollega i branschen tillverkar, Lindbäcks i Piteå. Deras moduler bygger dock på trästommar, medan våra har stålramar och betonggolv. Vi behövde skapa en ny typ av lastunderlag som går ut till de hörnpelare vi har under varje modul. När det väl var ordnat har lastning och transport gått smidigt, säger Jonas.
Två moduler per bil
De moduler som har använts i hotellbyggnationen har en bredd på 310 och 415 cm. I och med att lastbilsflaken är 250 cm breda krävs detta breddande och stabiliserande lastunderlag. Samtliga moduler har en längd på 795 cm, vilket betyder att två moduler har fått rum på varje lastbil, såväl trailers som bil och släp.
– Som mest har vi sänt iväg fem lastbilar per dag. Sedan tar det minst 5-6 dygn innan de är tillbaka efter att ha levererat och hämtat ny last så de inte kör tomt tillbaka upp igen, säger Jonas.
30 lastbilar samtidigt i tur och retur
Med lite enkel matematik betyder det att runt 30 lastbilar kan vara ute på vägarna samtidigt, innan de första börjar komma tillbaka för att kunna köra ner fler moduler till Arlandastad.
– Ja, det har varit många lastbilar i omlopp samtidigt, och en rejält pussel att lösa så att vi har tillräckligt många lastbilar av rätt typ för att transporterna ska fungera. Men som sagt, det har gått alldeles utmärkt, säger Jonas.